Du har sikkert hørt det før: at det er en god ide at starte et nyhedsbrev.
Men alligevel har du gennem længere tid sagt til dig selv:
- Nyhedsbreve er ikke mig.
- Jeg laver markedsføring på en anden måde.
- Jeg ved alligevel ikke, hvad jeg skal skrive.
- Det tager al for lang tid.
For nylig havde jeg en klient, som havde det på den måde.
Hun manglede ikke kunder i sin (fysiske) forretning, hvilket jo er rigtig fedt, men hun ville gerne udvide sin business og i gang med at lave onlinekurser som supplement til det arbejde, hun laver i forvejen.
Mit første råd var selvfølgelig: at starte et nyhedsbrev.
Men min klient havde i begyndelsen en del modstand på selve ideen om et nyhedsbrev. En del af den modstand bundede i, at hun faktisk ikke vidste præcis, hvad man skulle bruge nyhedsbrevet til, så derfor gav jeg hende nogle eksempler på, hvad et nyhedsbrev faktisk betyder for relationen til hendes kunder.
Da du, kære læser, måske har følt det på samme måde min klient, giver jeg dig her (ganske gratis) mine eksempler og overvejelser, som måske kan åbne dine øjne for, hvad et nyhedsbrev i virkeligheden er, og hvilken strategi der ligger bag.
Hvad er et nyhedsbrev?
Frygten for at prøve noget nyt baserer sig ofte på uvidenhed. I min klients tilfælde så var hun abonnent på en del nyhedsbreve, som hun, citat: "aldrig fik læst", så hun vidste godt, hvad et nyhedsbrev er, set fra en kundes synspunkt.
Men hvad med fra virksomhedens synspunkt?
Der var billedet ikke helt så klart.
Jeg fortalte hende, at nyhedsbrevet mest er en trafikskaber,
mere end det er indhold i sig selv.
Du kan læse mere om mikrocommitments i nyhedsbreve ved at læse denne artikel:
Hvordan skriver man et nyhedsbrev, når du er færdig med at læse artiklen her.
Det betyder, at et nyhedsbrev faktisk kan være ganske kort (og dermed tager det ikke så lang tid at skrive), fordi det som primær funktion skal lede dine læsere ind til dit indhold.
Hvad end dit indhold er et opslag på de sociale medier, en artikel på LinkedIn, et blogindlæg på din blog, en Facebook Live-udsendelse eller salgssiden for dit produkt / kursus / forløb.
Den næste modstand mod at skrive et nyhedsbrev bundede også lidt i tidforbruget.
Så derfor talte vi lidt om, hvor ofte man skal sende et nyhedsbrev.
Hvor ofte skal man sende et nyhedsbrev?
Svaret på dette spørgsmål afhænger af, hvad du kan overkomme i din forretning. Min anbefaling er at sende en mail hver uge, men er det for meget for dig, kan du skifte til f.eks. at nøjes med hver fjortende dag. Det afgørende er, at der er en stabil rytme, som dine læsere kan genkende.
Men hvad hvis jeg ikke har tid til at skrive et nyhedsbrev om ugen?
Hvis du har svært ved at nå at skrive et nyhedsbrev hver uge, så skulle du overveje at kigge på min tjekliste: 3 måneders markedsføring på 3 dage.
Her viser jeg dig, hvordan du kan planlægge din online markedsføring i mange måneder frem, så du ikke skal bruge så meget tid på det i hverdagen.
På nuværende tidspunkt i samtalen var min klient ved at tø lidt op over for ideen, for hun kunne godt se, at hun i forvejen lavede indhold på f.eks. LinkedIn, som et nyhedsbrev ville kunne synliggøre til mange flere.
Men hvordan skulle hun gøre det, så det blev interessant for læserne?
Det handler afsnittet herunder om.
Hvad skal nyhedsbrevet handle om?
Min anbefaling er, at dit nyhedsbrev som sagt er trafikskaber til indhold, du alligevel skaber andre steder, og derfor skal nyhedsbrevet udelukkende kommunikere, hvorfor det er vigtigt for din læser at klikke videre.
Det kan gøres på få sætninger og så et link.
Nogle gange skal du huske at forkæle dine læsere.
Har du en ny freebie, som ikke alle har fået? Så send den ud til listen som en gratis gave.
Det bliver dine læsere sikkert glade for, og rent strategisk er det samtidig en psykologisk trigger, som kan hjælpe dig, når du på et tidspunkt begynder at sælge i dit nyhedsbrev.
Det skal vi se på i næste afsnit.
Psykologiske triggers i nyhedsbreve
Noget af det allervigtigste bag et nyhedsbrev er faktisk relationen til dine kommende kunder. Når du viser dem, at du er der for dem, hver eneste uge, opbygger det en tillid til dig som person.
Den tillid er god at have i bagagen, når du skal sælge noget til din liste. For med tillid er det langt lettere for dine kommende kunder at hive Dankortet frem. Hvis der er noget de har lært ved at være på din liste, så er det, at de kan regne med, hvad du skriver.
Når du skriver, der er en fed artikel bag et link i nyhedsbrevet, så er der en fed artikel bag.
Når du skriver, at der ligger en fed bonus bag linket i nyhedsbrevet, så har du kreeret den fedeste bonus til dem.
Kan du se det? Du holder, hvad du lover, og det er supervigtigt.
En anden vigtig psykologisk trigger er følelsen af gensidighed. Nu har din kommende kunde fået en masse gratis viden og værdi af dig. Det kalder på en følelse af gensidighed.
Når du beder om at kunden køber hos dig, så vil denne følelse ligge ubevidst hos kunden, og dermed vil han eller hun lettere kunne retfærdiggøre sin beslutning om at købe overfor sig selv.
Der er mange flere interessante psykologiske mekanismer, som man kan lege med i e-mailmarkedsføring, men dem må du have til gode til en anden gang.
Indholds-opgradering!
Er du blevet hooked på nyhedsbreve, så snup min lille bonus ved at klikke på billedet herunder! 17 ideer til dig nyhedsbrev.
Vil du hjælpe mig? Del artiklen!
Du hjælper mig rigtig meget, hvis du deler artiklen med dit netværk på LinkedIn eller Facebook. Bare tryk på deleknapperne. Tusind tak for hjælpen!
Skal du i gang med at lave kurser på nettet, så anbefaler jeg platformen Kajabi.
Du kan tilmelde dig via mit reklamelink ved at trykke på knappen herunder.
Som tak får du mit onlinekursus om at bruge Kajabi.