Måske husker du botterne fra Internettets barndom, før Facebook og Messenger var opfundet? Fra chatrum hvor botterne holdt opsyn med at brugerne opførte sig ordentligt derinde?
Og nu tænker du måske: Ja! Hvad kan jeg dog bruge chatbotter til i dag? Og hvad har chatbotter med markedsføring at gøre?
Før jeg kommer ind på det, må jeg hellere forklare, at chatbotter har udviklet sig siden du hørte Macarena på din Discman og fandt din første netdate på ICQ i 1996.
I dag bruges Chatbot Marketing til at kommunikere direkte med dine kunder og følgere på Facebook, og i denne artikel vil jeg fortælle, hvordan du kan gøre det, uden at dine kunder føler sig snydt eller spammet.
I denne artikel finder du:
1. Hvad er Chatbot Marketing
2. Hvordan kan du automatisere din kommunikation via Facebook Messenger?
3. Kan chatbot marketing erstatte e-mailmarkedsføring?
4. Hvad er fordelen ved chatbot markedsføring i forhold til at skrive et traditionelt nyhedsbrev?
5. Hvad kan du bruge Chatbot Marketing til?
6. Faldgruber ved Facebook Messenger og Chatbot Marketing
7. Chatbotter og GDPR
8. Værktøjer til Chatbot Marketing
1. Hvad er Chatbot Marketing?
Chatbot Marketing i Facebook Messenger er en ny måde at kommunikere med dine følgere på.
I stedet for at skrive enkeltvis til de mennesker, som kontakter dig via Messenger, kan du skrive til dem alle på én gang. Ligesom du kender det fra eksempelvis et nyhedsbrev.
Men i modsætning til nyhedsbreve, som er envejskommunikation, går kommunikationen med en chatbot begge veje.
Eksempel:
Du sender en besked via din chatbot til dine følgere om at du har skrevet en artikel på din blog. Nederst sætter du to valgmuligheder, hvor modtageren tager stilling til: 'vil du læse den eller ej'? Hvis læseren vælger ja, ryger han eller hun ind på din blog, og hvis læseren vælger nej, får læseren bare en kort besked om, at han eller hun må have en god dag.
Som navnet siger, kan din chatbot altså udføre opgaver uafhængigt af din indblanding. Du kan automatisere en del af chatbottens kommunikation, så den f.eks. kan svare på det, som dine kunder spørger om, uden at du er til stede i samtalen.
Lyder det kompliceret og teknisk?
Det er det ikke længere! Senere i denne artikel finder du et værktøj, som gør dette nemt og hurtigt at sætte op.
2. Hvordan kan du automatisere din kommunikation via Facebook Messenger?
Hvis du ligesom jeg er lidt af en digital markedsføringsnørd, så ved du, at man i dag kan automatisere en stor del arbejde via software.
Det mest kendte eksempel er fra nyhedsbreve, hvor man kan sætte sin e-mailudbyder til at sende en velkomstmail, hver gang en ny person skriver sig op til ens nyhedsbrev.
Men automatisering kan også sættes op i forbindelse med onlinekurser og forløb. I Kajabi (reklamelink) har jeg f.eks. mulighed for automatisk at sende en mail, låse op for en bonus eller give adgang til nyt indhold til mine kursister, når de eksempelvis har set en bestemt lektion, når de køber et nyt produkt, eller når de har været kursist på et bestemt kursus i et givent antal måneder. På samme måde kan jeg automatisk fjerne adgang til indhold, hvis de f.eks. opsiger et abonnement hos mig.
Tilsvarende kan du lave automatisering i Facebook Messenger med en chatbot!
Eksempel:
Hvis en kunde kontakter dig via Messenger, kan de få et automatisk svar, som byder dem velkommen og evt. henviser til din hjemmeside.
Senere i artiklen vil jeg vise dig, hvordan du eksempelvis kan bruge Messenger og chatbotter til at opbygge din e-mailliste til dit nyhedsbrev.
3. Kan chatbot marketing erstatte e-mailmarkedsføring?
Som du ved er e-mailmarkedsføring markedsføringsværktøj nummer et i forhold til at sælge viden på nettet. Nu da chatbotterne er kommet, er det oplagt at spørge sig selv:
Kommer chatbot markedsføring til at erstatte nyhedsbreve?
Mit umiddelbare svar er: Nej.
Mange troede, at video ville ødelægge det for biograferne. Mange troede at e-bogen ville ødelægge det for den trykte bog. Og mange troede at nyhedsbreve var døde, fordi vi har sociale medier.
Jeg tror på at forskellige teknologier fint kan sameksistere, for de har hver deres styrker og svagheder.
4. Hvad er fordelen ved chatbot markedsføring i forhold til at skrive et traditionelt nyhedsbrev?
For at forstå den mest indlysende fordel ved chatbotter, må vi se på nyhedsbrevet akilleshæl.
Hvad er det mest frustrerende ved at skrive nyhedsbreve?
JA! Du gættede det ... at de ikke bliver læst!
I dit mailprogram kan du se præcis, hvor mange som åbner dit nyhedsbrev og klikker på dine links. Det er de tal, som med et nørdudtryk kaldes åbningsrater og klikrater.
Åbningsrater og klikrater varierer fra branche til branche og selvfølgelig fra afsender til afsender.
Jo bedre nyhedsbreve du skriver, jo større sandsynlighed er der for at dine læsere vil åbne og læse dem.
Men en grov tommelfingerregel siger, at har du en mailliste af en vis størrelse, kan du forvente en åbningrate på mellem 18-30% når du sender livekampagner (dvs. e-mails som skrives nu og her og ikke er automatiseret). Klikrater kan ligge mellem 1-5%.
Selvsagt er det meget svært at generalisere, og måske er dine tal meget anderledes end mine.
Med chatbotter er åbningsraten markant højere
Men nu handler denne artikel jo netop ikke om e-mail, men om chatbotter, og tendensen er her, at beskeder sendt via Messenger har åbningsrater på 82-96% og klikrater på 17-60%.
Hvad betyder det?
Det betyder, at når du kommunikerer via messenger vil en langt større procentdel set dit indhold end, hvis du sender en mail. Der ligger med andre ord et stort potentiale i forhold til salg og markedsføring med chatbotter.
Hvorfor er der så stor forskel mellem nyhedsbreve og botter?
Forskellen i åbningsrater og klikrater mellem chatbotter og nyhedsbreve kan forklares med at chatbotter stadig er en forholdsvis ukendt markedsføringsmetode herhjemme.
I årtier har vi modtaget e-mails fra firmaer, så vi er vant til ikke at åbne og læse alt, hvad vi får i indbakken. Men chatboksen på Facebook har hidtil kun været til private beskeder. Og private beskeder har altid højere prioritet hos os end markedsføring fra virksomheder.
5. Hvad kan du bruge Chatbot Marketing til?
Indtil nu i denne artikel har vi kun meget overfladisk berørt mulighederne for chatbot marketing. Det laver jeg om på i dette afsnit.
Mulighederne for at markedsføre sig via Facebook Messenger er rigtig mange.
Du kan f.eks. bruge en chatbot i Facebook Messenger til:
- At sende trafik til en blogpost
- At levere en freebie
- At minde om, at du sender en Facebook Live
- At sende en genudsendelse af din Facebook Live
- At få folk til at deltage i en konkurrence på Facebook
- At få folk til at skrive sig op til dit nyhedsbrev
- At få folk til at besvare spørgsmål om sig selv, så de lander i en særlig 'kasse' hos dig = selvsegmentering
- At skrive til bestemte segmenter baseret på deres tidligere interaktion med dig.
- At få folk til at tilmelde sig dit webinar
- At sende påmindelser om rabatter
- At sende folk til din salgsside
Listen kan sikkert blive meget længere, hvis jeg brainstormer længe nok. Pointen er at give dig nogle ideer til, hvad du kan bruge en Facebook chatbot til i din virksomhed.
Du behøver selvsagt ikke at løbe med alle ideerne, men måske gør en eller to af mulighederne på listen din markedsføring lettere eller mere målrettet?
Måske sidder du stadig med tvivl om chatbot marketing er noget for dig og din virksomhed? Er det for smart-i-en-fart for dig? Er det utroværdigt?
Lad os se på nogle af faldgruberne ved at bruge botter i markedsføring.
6. Faldgruber ved Facebook Messenger og Chatbot Marketing
Som i al anden online kommunikation er det vigtigt, at ny teknologi ikke går på kompromis med din troværdighed.
Et godt råd jeg har fra min mor: Lad være med at lyve!
Derfor vil jeg anbefale, at du ikke lader som om du er til stede, hvis det er en bot, som svarer for dig på Messenger.
Botten er ikke et menneske, og et menneske kan hurtigt finde ud af, om personen i den anden ende er en bot. Hint: prøv at stille Siri et par spørgsmål på din iPhone - på et tidspunkt giver svarene ikke længere mening.
Udover troværdighedsfaldgruben er der formatet ...
Et godt råd fra Paulie Gaultieri (googl ham!):
Hold det 'short and sweet'.
Messenger er ikke e-mail, så lav dine beskeder korte og hurtige at læse.
Endelig skal det være let at afmelde sig botten igen, hvis man bliver træt af at høre på dig.
Det kommer vi nærmere ind på i næste afsnit om GDPR.
7. Chatbotter og GDPR
I 2018 kom GDPR-lovgivningen, som skal gøre det lettere for os at gennemskue, hvordan vores data bliver brugt. Denne lovgivning har indflydelse på, hvordan man markedsfører sig både online og offline.
Det betyder blandt andet, at man som forbruger skal have mulighed for at sige klart ja eller nej tak til at modtage markedsføring, og man skal forstå, hvad man giver samtykke til.
Når det kommer til chatbotter, anbefaler Facebook og Manychat, at man beder om en utvetydig bekræftelse fra læseren om, at vedkommende ønsker at modtage kommunikationen, før denne finder sted.
I praksis betyder det, at du har en slags 'opt-in-besked' som skal accepteres af modtageren, før vedkommende tilmeldes chatlisten.
Herudover er det vigtigt, at forbrugeren kan afmelde sig kommunikationen igen og blive slettet fra chatlisten, hvis de ønsker det. Der findes gode værktøjer til dette, som vi skal se på i sidste afsnit af denne artikel.
Bemærk, at GDPR er et komplekst område, og da jeg ikke er jurist, giver jeg mig heller ikke af med at vejlede om jura. Du kan læse mere om GDPR her.
8. Værktøjer til Chatbot Marketing
Ligesom der findes forskellige e-mailudbydere til nyhedsbreve, så findes der også forskellige værktøjer til chatbot marketing.
Her er et par af dem:
Jeg har selv erfaring med Manychat, som findes i en gratis og en betalt version. I Manychat kan man i den gratis version bruge fire forskellige 'growth tools' - altså værktøjer, som skal hjælpe en med at få ens chatliste til at vokse.
Jo større chatliste, jo flere mennesker når du ud til med din markedsføring.
En enkel måde at få flere til at tilmelde sig botten er ved at bruge den funktion, som hedder 'kommenter på Facebookopslag'.
Man laver et opslag i Facebook, som tydeligt lægger op til, at hvis man f.eks. kommenterer med et 'ja', så vil man modtage noget i sin Messenger-indbakke. Det kan f.eks. være en freebie eller et link til en ressource, som kun dem, der aktivt takker ja, vil modtage.
Man kan også indlejre chatbotter på ens hjemmeside, så funktionen kan bruges til kundesupport.
Del gerne artiklen i dit netværk!
Tryk på deleknapperne nederst!
Kunne du bruge artiklen? Så må du meget gerne dele den i dit netværk, så andre kan komme i gang med at bruge chatbotter i deres markedsføring på dansk. Du er også meget velkommen til at stille spørgsmål i kommentarfeltet herunder.
De bedste hilsener
Lene Dybdahl.
P.S. Vil du i gang med onlinekurser? Så tilmeld dig denne 28-dages udfordring!
Skal du i gang med at lave kurser på nettet, så anbefaler jeg platformen Kajabi.
Du kan tilmelde dig via mit reklamelink ved at trykke på knappen herunder.
Som tak får du mit onlinekursus om at bruge Kajabi.